tiistai 5. helmikuuta 2013

Geelit testissä.

Ne jotka minua jo vähän enemmän tuntevat tietävät että olen vähän omalaatuinen (kestävyys)juoksija. En käytä sykemittaria, ipodia tai edes kelloa. Muiden yleisesti käyttämät geelit ovat myös olleet mulle täysin vieras asia - mutta eivät ole enää.


Viime kesänähän totuttelin käyttämään pitkillä lenkeillä veden lisäksi urheilujuomaa ja glukoosipastilleja. Lopulta ensimmäisellä maratonillani niistä saatu hyöty oli liian pieni ja meinasin heittää lusikkani nurkkaan raskailla sorateillä ja loputtomissa mäissä. Tein jo kisan aikana neljän kohdan analyysin siitä mikä meni vikaan ja yksi oli luvattoman heikko nesteen ja ennen kaikkea energian saanti kilpailun aikana. Päätin nöyrtyä ja käyttää tokalla maratonillani näitä geelejä.

Kaupassa oli muutamia eri vaihtoehtoja, tutkin lähinnä Maximin valmisteita koska olen tykännyt firman muista tuotteista. Geelejä oli kahta kokoa, pieni 40 grammainen ja isompi 100 grammainen. Tuossa pienemmässä on noin 120 kaloria ja hylkäsin sen heti. Niitä pitäisi olla maratonilla järjetön nippu mukana että niistä olisi jotain hyötyä, en minä sadalla kalorilla tee yhtään mitään. Tuo isompi vaikutti lupaavalta, yhdessä paketissa 282 kaloria.

Juoksin sunnuntaina vuoden ensimmäisen keskipituisen lenkkini, 12 kilometriä mäkistä ulkoilutietä metsässä. Otin kolmanneksen geelistä 3 kilometrin kohdalla, toisen kolmanneksen 6 kilometrissä ja loput 9 kilometrin kohdalla. En muistanut minkä makuista mömmöä olin ostanut ja alkujärkytys oli suuri. Mansikkainen litku toi mieleen sen jonkun lapsuuden lääkkeen jota oli maustettu mansikalla että lapsille maistuisi. Hyvä idea lääkeyhtiöiden sediltä, muistaakseni oksensin lapsena sen lääkkeen maun takia ja olen siitä asti vihannut mansikka-esanssia.

Äärimmäisen makea maku mutta eihän sillä lopulta ole merkitystä, kunhan menee alas ja pysyy siellä. En minä lenkeille lähde makuelämyksiä hakemaan. Lenkki oli siis aika lyhyt enkä ikinä normaalisti syö tai juo muuta kuin vettä puolimaratonia lyhyemmillä matkoilla. En siis oikeasti tiedä auttoiko geeli jaksamaan paremmin, tuskin sitä huomaa noin lyhyellä pätkällä? Tarkoitus oli kuitenkin alkaa totuttamaan kroppaa geelien käyttämiseen ja se pää on nyt avattu.

Tänään olen selaillut parin juoksutapahtuman sivuja. Jokohan olisi aika varata hotellit ja maksaa ilmoittautuminen kevään ekoihin skaboihin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti